Klub dijakinj in dijakov globalnega  učenja  je tudi  v letu 2024  pripravil  akcijo kot odgovor na Črni petek,  da  spodbudi vrstnice in vrstnike ter vse zaposlene k razmisleku o lastnih nakupovalnih navadah in jih pozove k odgovornemu nakupovanju.

  • Na srečanjih pred akcijo so se spogledali z lastnimi nakupovalnim navadam, razmišljali, kako smo vsi vključeni v globalno produkcijo in trgovino ter spoznali dobavno verigo v tekstilni industriji, raziskali pojme, ki so vezani na hitro modo in njen vpliv na okolje ter spoznali možnosti trajnostne in pravične mode in nakupov.
  • Za radijsko sporočilo so pripravili  poziv k ozaveščenemu potrošništvu in vabilo k akciji.
  • Po šoli so izobesili lanske plakate in kreacije majčk iz časopisnega papirja  z dejstvi o negativnih posledicah prekomernega potrošništva in s pozivi k spremembam (ponovna uporaba) in jih dopolnili s 3 praznimi nakupovalnimi vozički, ki so jih opremili z nakupovalnim seznamom: 1. Potrebujem? 2. Res potrebujem? …?
  • V glavnem odmoru pripravili kratek kviz in anketo.

Slogan letošnjega dne je bil, da ni vredno kupovati vsega, samo zato, ker je poceni, da pa je vredno, čeprav brezplačno, ohranjati in namenjati čas in povezanost s sabo in z drugimi ter ne dovoliti, da trgovci manipulirajo z našimi čustvi, časom in denarjem. Poziv pa:  preživimo čim več dni brez nakupov,  100% popust, če ne kupimo nič.

 

V  akciji med odmorom, so spraševali vrstnice in vrstnike:

Anketa Moje oblačilo: Kje je izdelano oblačilo? (pulover, hlače) Pred koliko časa je bilo kupljeno? Koliko podobnih kosov že imaš? Je bil nakup nujen? Katere znamke največ kupuješ? Cena? Kje najpogosteje kupuješ (trgovina/ splet)?

 Anketa Kaj je odločilno za tvoj nakup majice/puloverja)?

barva, model/izgled, izdelava, material, cena, blagovna znamka, kaliko majic na leto kupiš, koliko jih nosiš …

Kviz :Kaj je kapsulna omara? Kaj je FairTrade? Koliko % otrok dela v tekstilni industriji hitre mode? Koliko vode se porabi za izdelavo 1 majice? Kje so največja odlagališča tekstila v svetu? Kako lahko prispevaš sam_a k razumnemu potrošništvu?

Zavedamo se, da zgolj en dan ni dovolj za spremembe, zato vas pozivamo, da v prihajajočem prazničnem času in tudi vnaprej vaše denarnice ostanejo čim večkrat zaprte.

Kaj so ugotovili?

Kaja:  Uspešno smo opravili petkovo akcijo. Zame je bila pomembna izkušnja. Po mojem mnenju so dijaki dokaj uspešno opravili naš kviz, veliko dijakov se je naučilo precej novega. (npr. kapsulna omara, podatek o porabi vode za 1 majico, otroško delo v tekstilni industriji). Večina dijakov je poznala npr. Fair trade,  Second hand iz pouka angleščine, kar je super, saj to pomeni,  da poteka ozaveščanje tudi pri pouku.  Tudi mi v klubu se predhodno nismo zavedali, da ima potrošništvo tako velik vpliv na naš planet.  Zanimivo je bilo poslušati odgovore in, kako so se med seboj razlikovali. Če  česa niso  vedeli, smo jim priskočile  na pomoč in jih usmerjale k rešitvi.  S to akcijo smo opozorili, kako pomembno  je v današnjem času biti ozaveščen potrošnik. Večkrat, ko bomo pozivali k spremembam nakupovalnih vzorcev, bolj jih bomo sčasoma spreminjali.

Taja in Ana: Med glavnim odmorom smo mimoidoče povprašali, kaj je ključno za nakup majice? Dijaki, dijakinje so se z veseljem odzvali in nam pomagali priti do  odgovorov. Ugotovili  smo, da sta večini dijakov in dijakinjam najbolj pomembna izgled majice in material ter da jo nosijo več kot 1 leto in je večina ne zavrže po nekaj mesecih. Niso jim toliko pomembni blagovna znamka majice, model in cena.
Tiana: V okviru ankete Moje oblačilo smo postavili  nekaj vprašanj, ki so se nanašala na izvor oblečenih oblačil, nakupovalne navade in cene, pri čemer smo želeli izvedeti, kakšni so trendi v nakupovanju oblačil. Naša pričakovanja so bila, da bo večina dijakov odgovorila, da oblačila najraje kupujejo preko spleta in, da izbirajo predvsem poceni kose, vendar je večina dijakov  dejala, da so oblačila, ki jih nosijo, pogosto kupljena v fizičnih trgovinah.  Večina oblačil je bila izdelana v Aziji, nekaj v Evropi (Turčija, Madžarska), eno v Egiptu, VB in ZDA. Pri vprašanju o tem, koliko časa nazaj so kupili svoje zadnje oblačilo, so se odgovori gibali od včeraj pa do 6 leta nazaj, največ nakupov pa je bilo v zadnjih 3 do 6-ih mesecih.  Mnogi so menili, da je bil nakup njihovega zadnjega kosa oblačila potreben – bodisi zaradi spremembe letnega časa bodisi zaradi želje po svežem stilu. 

Zanimiv je bil tudi odgovor na vprašanje, koliko so dijaki za oblačilo plačali. Kljub temu, da so mnogi priznali, da niso pripravljeni zapraviti ogromnih vsot, je večina povedala, da ne kupujejo najcenejših kosov. Med blagovnimi znamkami so bili odgovori zelo pestri.

Najbolj spodbuden pa je bil odgovor, da je bilo oblačilo dobljeno v mamini omari.

Naj bo takih odgovorov v prihodnje čim več. Planet nam bo hvaležen.

Zbrala in povezala: Darja Rokavec

Članice in član Kluba dijakinj in dijakov GU v letu 2024/2025 : Zoja Grubelnik, Ana Doleček, Urška Pliberšek, Taja Berden, Sara Bezjak, Kaja Marinič, (1.a), Tiana Mlakar (1.d), Matija Hajdinak (1.b), Zarja Kosar, Špela Hohnec, (4.a) Sara Vidovič (3.u), Nika Črnjavič, Ema Dokl (4.u)

(Visited 46 times, 1 visits today)